چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۹۹۱
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
فاطمه شعبانی : به آن‌ها لقب «فرشتگان سفید پوش» را داده اند در زمانی که از درد به خودت می‌پیچی و طاقتت طاق شده است گرمی صدایشان آرامت می‌کند و دارویی که به تو می‌خورانند دردت را التیام می‌بخشد. بد اخلاقی‌های بیماران را به جان می‌خرند و بی خوابی‌ها و خستگی‌ها را تحمل می‌کنند. پرستاری یکی از مشاغل سخت دنیاست که در تمام طول ساعات کار با درد و بیماری مواجه است و برای بیماران و همراهانشان فرقی نمی‌کند که چند ساعت نخوابیده و استراحت نکرده است او باید در مواجه با بیمار روی خوش داشته باشد. پنجم جمادی الاول روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار بهانه‌ای بود تا با «محمد شریفی مقدم» دبیر کل خانه پرستار ایران گفتگویی داشته باشیم و در دل‌های این قشر زحمت کش را بشنویم:
 
وزارت بهداشت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا نمی‌کند | سیستم بهداشت و درمان اولویت اولش پول شده! | پزشکان همه کاره اند، تصمیم گیر، سیاست گذار و ناظر | تعداد جمعیت پرستار ما در حد استاندارد نیست

دبیر کل خانه پرستار ایران مهم‌ترین مطالبه جامعه پرستاری کشور را اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعلام و تصریح می‌کند: «مطالبات جامعه پرستاری زیاد است، اما اگر بخواهیم مهم­ترین را عنوان کنیم در حال حاضر مهم‌ترین مطالبه جامعه پرستاری کشور اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. به زبان ساده در بیمارستان‌ها تمام گروه‌های بهداشت درمان خدماتشان دارای تعرفه است از دربیمارستان که وارد می‌شویم همکاران پزشک ما گروه‌های پزشکی نزدیک به ۶ هزار تعرفه دارند موقعی که خدمت تعرفه داشته باشد مشخص است هرکسی چه خدماتی و با چه هزینه‌ای انجام می‌دهد. در سال ۱۳۸۶ مجلس قانونی با عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب کرد که هنوز اجرایی نشده است علت این که وزارت بهداشت زیر بارش نمی‌رود این است که وزارت بهداشت دست گروه پزشکی است و گروه پزشکی بقیه گروه‌ها را در نظر نمی‌گیرند؛ متاسفانه سیستم بهداشت و درمان به گونه‌ای است که اولویت اولش کسب درآمد و پول شده است! این تعرفه گذاری اگر اجرایی شود ممکن است روی گروه پزشکی تاثیر بگذارد و برای همین زیر بار قانون تعرفه نمی‌روند. از لحاظ مدیریتی و اختیارات هم در وزارت بهداشت و درمان، هم بیمارستان و دانشگاه معمولا پزشکان همه کاره اند، تصمیم گیر، تصمیم ساز، سیاست گذار و ناظر هستند. طبیعتا قوانین را به سمتی می‌برند که خودشان ذی نفع باشند، به همین دلیل علی رغم اینکه تعرفه گذاری مصوبه مجلس است و کار‌های کارشناسی اش انجام شده و در وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمه‌ها و حتی به کمیسیون اجتماعی مجلس رفته و دستور روسای جمهور و معاونین اول رییس جمهور پای آن است، اما این قانون از سال ۱۳۸۶ همینجور مسکوت مانده است. ایرادی که به این مصوبه گرفتند گفتند:، چون از طرف مجلس است مجلس نمی‌تواند قانونی تصویب کند که بار مالی داشته باشد به همین دلیل در برنامه ششم توسعه که در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسیددولت را ملزم کرده که قانون تعرفه گذاری را اجرایی کند.
 
وزارت بهداشت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا نمی‌کند | سیستم بهداشت و درمان اولویت اولش پول شده! | پزشکان همه کاره اند، تصمیم گیر، سیاست گذار و ناظر | تعداد جمعیت پرستار ما در حد استاندارد نیست
علی رغم پیگیری‌های مکرر جامعه پرستاری کشور و مسئولین، وزارت بهداشت همواره مخالف بوده و دلیل اصلی مخالفت بحث تعارض منافع است. کسانی که در مجموعه مدیریت وزارت بهداشت قرار دارند نمی‌گذارند این تعرفه اجرایی شود. جالب است بدانید که خدماتی که پرستار‌ها در مراکز درمان انجام می‌دهند تعرفه اش را پزشک‌ها می‌گیرند! مثلا پرستار دیالیز را انجام می‌دهد و تعرفه اش با کادر پزشکی است و به حساب کادر پزشکی می‌رود! درکل اگر بخواهم جمع بندی بکنم چیزی که جامعه پرستاری انتظار دارد و مطالبات جامعه پرستاری را در یک جمله خلاصه کنیم: جامعه پرستاری خواستار اجرای عدالت است؛ عدالت همه جانبه عدالت تنها در پرداخت نیست. در یک  بیمارستان متوسط کارانه پرستار‌ها ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان در ماه است و پزشکان نزدیک به ۵۰-۶۰ میلیون تومان کارانه می‌گیرند به جز حقوق‌هایی که دارند اگر بخواهیم خلاصه کنیم خواستار عدالت در نظام سلامت است.»

«محمد شریفی مقدم» اظهار می‌دارد: «فقط بحث تعرفه گذاری نیست بلکه بقیه موارد هم هست ما به شدت دچار کمبود پرستار هستیم و در حقیقت تعداد جمعیت پرستار ما در حد استاندارد نیست و از این ناحیه مردم آسیب می‌بینند و نمی‌توانند خدمات مناسب پرستاری را دریافت کنند. کمبود کادر پرستاری مطالبه مردمی است.»

وی با بیان این نکته که اغلب مراکز درمانی با کمبود نیروی شدید پرستاری مواجه هستند، اما کاری برای جذب نیرو‌های شرکتی و طرحی می‌شود خاطرنشان می‌کند: «ما نزدیک به ۳۰ هزار نفر پرستار بیکار داریم از طرف دیگر هم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دچار کمبود شدید نیروی پرستاری هستند، اما وزارت بهداشت می‌گوید: توان جذب نیرو را ندارد؟! اما یک حساب سرانگشتی می‌کنیم مثلا اگر وزارت بهداشت بخواهد  ۱۰ هزار نیروکه قرار بود این اتفاق بیفتدرا جذب کند، هر نیرو درماه ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان حقوق نهایت با هزینه جانبی ۵ میلیون تومان بگیرد، در سال ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود، که در مجموعه کلان هزینه‌های وزارت بهداشت ودرمان هزینه و پولی به حساب نمی‌آید و نمی‌تواند زیاد تاثیر بگذارد، اما در ارائه خدمت به مردم می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد، اما می‌گویند بودجه وجود ندارد؟! خب یک موقع است که می‌گویند بودجه وجود ندارد قابل قبول است، اما بودجه وزارت بهداشت که ۸۰۵ هزار میلیارد است اگر ۱۰-۱۵ هزار نفر استخدام کنند بار مالی زیادی بردوش وزارت بهداشت نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تحول  بسیار بزرگی در ارائه خدمات بهداشت و درمان ایجاد کند.»
 
وزارت بهداشت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا نمی‌کند | سیستم بهداشت و درمان اولویت اولش پول شده! | پزشکان همه کاره اند، تصمیم گیر، سیاست گذار و ناظر | تعداد جمعیت پرستار ما در حد استاندارد نیست

شریفی مقدم در پاسخ این سوال که با این حساب فارغ التحصیل‌های رشته پرستاری نباید امید به استخدام  داشته باشند می‌گوید: «طبیعتا هرگروهی که وارد دانشگاه می‌شود  امید به اشتغال دارد پرستار‌ها هم به این امید می‌آیند ما جذب داریم، اما کم است، اما نسبت به تعداد فارغ التحصیل کم است هر ساله قول می‌دهند وزیر بهداشت گفته آخر سال ۵ هزار پرستار را تا آخر سال استخدام می‌کنیم امیدواریم این اتفاق بیفتد.»
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار